Jumaat, 7 Mei 2010

1) Bila Kita Tidak Kesah

assalammuaaikum..

malam ni saje2 nak post sebuah crita untuk renungan bersama...
cerita pon bermula~~

ada satu malam (9:40-awal lg), sedang seronok si kakngah ni menjahit baju..dia terasa macam nak tgok2 ape adik bongsu dia buat... dia pndg sekeliling, tgok ayah sdg kusyuk tgok tv.along melayan internet..mana si bongsu nih?? dia tertanya...Kakngah pon pergi ke pejabat ayah, di luar rumah. cuma yg ada ialah emak sedang tidur di bawah aircond.
ait? mana plak si bongsu nih? hati kecil kakngah mula resah gelisah.. cari punya cari punya cari, xjumpa2. kena culik ke budak tuh? selalunya tdur dgn mak skali. kakngah pon heboh satu rumah, kata si bongsu nih xda dalam rumah. emak yg sedg tdur td terbangun, ayah pulak marah2, lalu along pon berkata, "Dia pergi rumah cik Ita la tuh, lepak dgn geng dia". Mak pon marah along, " gi tgok adik watpe!!". along pun dgn malasnya pergi tgok. along datang smula , "adik duk bergelak2 tu ha, ade udak laki sekali." astaghfirullahal'azim... kenapa along selamba sangat nih..

kakngah pon dgn xpuas hati "knapa xde org kesah ni, malam2 ni biar adik kluar mlm2, dah la pompuan, lepak dgn budak laki pulak tuh!". along kata,"ala, mak ayah pon manja sgt kat dia, xkesah pon,, buatpe aku nak kesah, dia dah besar'. mak kata, " ayah, g la pggil dia, xkan saya yg pompuan nk kluar plak g pggil dia (padahal malas nk pkai tudung, umah jiran depan je kot). ayah pulak kata, "eh,dia anak awak, g la pggil, buatpa sy plak!" (padahal malas nk bangun dari sofa-dah sedap2 aku tgok tv).

bila kakngah tgok semua xnak pgil adik, dia pon cepat2 pkai tudung, pergi ke rumah cik ita. betul la seperti yg dikatakan along, adik sdg melepak dgn kawan2 termasuk 2org budak lelaki. yg dahsatnya adik xpkai tudung. sebak hati kakngah.kakngah tanya kat semua, sape laki2 nih.. "ni pakwe saya n ni pkwe adik saya" kata anak sulung cik ita. astaghfirullah, mngucap di dalam hati. mcmane boleh cik ita biarkan anak2 dia berdating depan rumah sendirik. tnpa buag masa, kakngah pon bawak adik balik rumah, smpai je kat rumah, adik ditampar oleh ayah 3x. dia senyap seribu bahsa. ayah marah, emak ngan along senyap. pelik2. td xkesah, skrg ni nak tmpar2 pulak si adik. smntara tuh, kakngah cerita la psal anak2 cik ita dgn budak laki tuh kat along, along kata "biasalah, mak ayah sporting, nak kesah watpe.."

nilah manusia zmn skrg, bila kita xkesah, mcm2 hal yg xbest berlaku. paling dahsat bila mak ayah xkesah ttg anak2.. cuma tahu bg nafkah sudah. peranan mak ayah adalah paling penting dalam mmbentuk msyrkat yg berakhlak..jadi. kwn2 marilah kita belajar ilmu rumahtgga dan keibubapaan sebelum mlgkah ke alam perkhwinan...

2 ulasan:

Aidanna berkata...

inilah dikatakan manusia kak tina..huhu

Mardhati Husna berkata...

yer betul.....arap2 kita jadi manusia yang saling mgasihi dan mngambil berat